Формування інформаційної компетентності на уроках інформатики шляхом впровадження практичних методів роботи
Актуальність проблеми
На сьогодні перед школою постає складне завдання, яке полягає у «…створенні умов для розвитку особистості і творчої самореалізації кожного громадянина України, вихованні покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя, оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну, соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової спільноти» (Національна доктрина розвитку освіти). Це складне завдання для учителя, адже вимоги сучасного життя змінюються швидше, ніж дитина встигає оволодіти інформацією на високому рівні.
Знання, отримані на уроках інформатики використовуються для соціальної адаптації, конструктивної суспільної діяльності, для забезпечення гармонійного життя людини. З упровадженням особистісно-зорієнтованої освіти трансформується мета й завдання навчання інформатики: мотиви, форми, методи, засоби навчання повинні підготувати дитину до життя і діяльності.
Час «епохи інформації» вимагає від випускника:
- Певних умінь роботи;
- Вміння мислити;
- Глобальних знань для вирішення життєвих питань
- Вміння працювати у злагоді з іншими, спільно доходити мети.
Принципи, які використовую в роботі:
- Від простого до складного (поступове ускладнення);
- Новизна (використовуються нові поняття);
- Наслідування (використовуються знання, набуті під час попередніх уроків)
З появою комп’ютерних комплексів у школах з’явилася можливість створити на уроці дружню, цікаву обстановку, в якій учень зможе пройти весь шлях вивчення предмета для засвоєння основних понять до свідомого застосування їх на практиці і створення творчих проектів.
На інформатику відводиться лише 1-2 години на тиждень. І цей час необхідно використати найбільш ефективно. На практиці я переконався, що традиційний урок у комп’ютерному класі малоефективний.
Для того, щоб добитися високих результатів учнів на практиці я дію так:
- Більшу кількість урочного часу (дозволену санітарними нормами) учні працюють за комп’ютером.
- У зошитах учні записують лише найнеобхідніше. В багатьох класах використовую друковані видання.
- Складаю завдання максимально наближені до життя.
- На кожному уроці активізую зорову, слухову та рухову види пам’яті (за допомогою ПК).
- На уроці учні шукають способи самостійного розвязку завдань.
- Учні поетапно розв’язують поставлені перед ними завдання.
Форма проведення уроків буде різною, але присутні основні частини уроку:
- теоретична (проводиться у формі казки, бесіди, гри, обговорення ситуації);
- практична (ознайомлення з новим матеріалом при допомозі комп’ютерного забезпечення);
Намагаюсь знаходити і використовувати на уроці навчальні програми, які містять ігрові елементи, що розвивають уважність або реакцію.
Головне завдання – зацікавити учнів, дати можливість самостійно творити для захоплення предметом та отримання глибоких знань.
Саме тому тема над якою працюю: «Формування інформаційної компетентності на уроках інформатики шляхом впровадження практичних методів роботи».
Теоретична база досвіду
Державні документи про освіту, які дозволяють мені розв'язати дану проблему, визначати головне.
- Навчальні програми загальноосвітньої школи з інформатики.
- Закон України про загальну середню освіту
- Державний стандарт загальної освіти
- Концепція загальної середньої освіти
- Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності
- Національна доктрина розвитку освіти
- Закон України “Про освіту ”
- Закон України “Про загальну середню освіту”
- Концепція середньої загальноосвітньої школи, навчальна програма
Обґрунтування досвіду
Завдання які ставляться перед сучасним уроком направленні на реалізацію інноваційних підходів у навчанні. Це зокрема:
- Підвищення рівня мотивації учнів;
- Ефективне та творче застосування досвіду на практиці;
- Формування навичок отримувати та використовувати інформацію з різних джерел;
- Підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;
- Створення умов для оптимізації навчально-виховного процесу;
- Наявність контролю за процесом навчання;
- Розвиток здібностей учнів;
Сучасні освітні технології та інтерактивні методи навчання, які надають навчанню природний характер, сприяють створенню в школі комфортного місця для навчальної діяльності учня та розвитку його здібностей.
Досліджуючи свою тему, я оволодів теоретичним матеріалом, здійснив перевірку здібностей і можливостей до інформатики, що дало змогу обґрунтувати вибір таких форм і методів роботи, які сприяють вивченню інформатики.
Інформаційні технології, які є провідними в моїй роботі, удосконалюють урок в цілому, підвищують його ефективність в навчанні.
Сучасні діти сьогодні добре володіють комп’ютером.
Завдання вчителя - використати зацікавленість учнів, та направити її в правильне русло.
Впровадження ідеї досвіду
Людина, яка володіє інформацією, має інший, новий стиль мислення, принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, до організації своєї діяльності.
Специфічність предмету інформатики полягає в тому, що в даному предметі комп’ютер виступає одночасно і як засіб навчання, і як предмет вивчення. Що на уроці розглядаються нові навчальні програми з різних предметів для збільшення інтересу учнів до вивчення. Кожен урок будую так, щоб в усіх учнів постійно був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати. Навчаю не просто весь клас, а особисто кожного учня. Застосовую ефективні педагогічні ідеї і комп’ютерні технології, які розвивають логічне мислення учня.
Як показують дослідження, в старших класах учні вже можуть мислити логічно, займатися теоретичними дослідженнями. Велике значення приділяю практичним заняттям учнів на комп’ютері, максимально використовую матеріально-технічну базу кабінету. Це і виконання обов’язкових практичних робіт, і виконання вправ, створення презентацій, захист учнівських проектів.
На уроках використовую новітні форми організації навчальної роботи учнів. Серед них: фронтальні, групові, індивідуальна робота та робота в парах. Однією з індивідуальних форм роботи є: один на один з комп’ютером. Учень вчиться не один, а з вчителем опосередковано через комп’ютер і ППЗ, програма реагує на дії учні, і певні реакції дають можливість учневі аналізувати свої дії, проводити самоконтроль. В своїй роботі намагаюся використовувати різні інтерактивні технології. Це: «мозковий штурм», робота в малих групах, мікрофон, метод «Прес», «Сніжок», «Світлофор» та інше. Звичайно ці технології використовую враховуючи вік учнів та рівень їх підготовки.
Також проводжу з обдарованими учнями: предметні тижні, індивідуальні заняття. Завдяки додатковим заняттям в учнів школи з року в рік зростає інтерес до вивчення інформатики.
Кожен учень коли сідає за комп'ютер працює самостійно. Учні, які першими виконали роботу, здають її вчителеві та виступають в ролі консультантів для більш слабких учнів.
Тематичне оцінювання проводжу по-різному. Це можуть бути письмові тести з варіантом відповіді, самостійна робота, теоретичний залік, контрольна робота, але основну увагу приділяю практичній роботі за комп’ютером.
Створення презентацій один з найцікавіших розділів інформатики. При вивченні PowerPoint кожен з учнів має створити свою власну мультимедійну презентацію. Презентація звільняє учителя від традиційного використання дошки. Удосконалений таким чином урок дозволяє збільшити час для самостійного опрацювання закріплення нового матеріалу та виконання творчих завдань.