Інформатика 6 клас. Дата _________________
Тема уроку. Поняття алгоритму. Виконавці алгоритмів. Формальне виконання алгоритму. Форми подання алгоритмів. Алгоритми в нашому житті
Мета навчальна: сформувати поняття алгоритму та його властивостей, поняття виконавця, мови програмування, середовища розробки програм, компілятора; домогтися засвоєння способу подання алгоритмів;
Навчити:
- розрізняти вказівки від на об’єкти та події;
- пояснювати зв’язок системи вказівок алгоритму та їх виконавця;
- роль планування в житті, зокрема при навчанні.
- розрізняти різні методи подання алгоритмів;
- створювати різні засоби подання алгоритмів;
розвивальна: продовжувати розвивати навички роботи з інформаційними технологіями.
виховна: виховувати уважність, дисциплінованість під час роботи за комп’ютером.
Обладнання та наочність: дошка, комп'ютери, інструкції з ТБ в комп'ютерному кабінеті.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Вітання з класом.
Перевірка присутніх учнів.
Перевірка готовності учнів до уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми розпочали знайомство поняттям планування життя та навчання людини, навчилися розрізняти виконавців та ставити правильні команди для виконавців.
Дайте відповіді на такі запитання:
1. Чи можна змінювати порядок виконання дій у плані?
2. Яке повідомлення називають командою?
3. Хто може бути виконавцем команд?
4. Що таке система команд виконавця?
Вказівка (алгоритму) — це спонукальне речення, що вказує, яку дію має виконати виконавець алгоритму.
Виконавець (алгоритму) — це жива істота (людина або тварина) або автоматичний пристрій (робот, електронна обчислювальна машина тощо), спроможна діяти відповідно з алгоритмом.
Система вказівок виконавця — це множина (сукупність) всіх вказівок, які може виконувати даний виконавець.
III. Вивчення нового матеріалу
Пояснення здійснюємо з елементами демонстрування презентації.
Що називають алгоритмом?
В інформатиці інструкцію називають алгоритмом, якщо вона складається з скінченої послідовності команд, спрямованих на отримання певного результату.
Люди щоденно користуються різноманітними правилами, інструкціями, рецептами, що складаються з певної послідовності вказівок. Деякі з них настільки увійшли до нашого життя, що ми виконуємо їх, майже не замислюючись. Іноді кажуть, автоматично.
Наприклад, готуючи бутерброд, ти дотримуєшся алгоритму:
1. Узяти шматок хліба.
2. Намастити на хліб масло.
3. Покласти зверху шматок ковбаси.
4. Покласти зверху шматок сиру.
5. Поставити в розігріту духовку та потримати кілька хвилин.
6. Зверху притрусити зеленню петрушки.
7. Подати до столу.
На уроці математики ти використовуєш такий алгоритм для проведення обчислення виразу:
6∙5 +(3+2)=35
1. Помножити 6на 5.
2. Додати число3 і число 2в дужках.
3. Додати до отриманого добутку суму в дужках
4. Записати отриманий результат.
Наведені приклади алгоритмів мають спільні ознаки:
• кожна команда є зрозумілою для виконавця;
• нова команда не розпочинається, поки не завершено попередню;
• кількість команд обмежена і їх можна виконати за досить короткий час;
• Послідовне виконання всіх команд приводить до отримання результату.
Алгоритм — це запис скінченої послідовності вказівок, виконання яких призводить до розв’язання певної задачі.
Середовище виконання алгоритму — об’єкти, з якими працює виконавець у процесі виконання алгоритму.
Розрізняють такі (логічні) структури (вказівок) в алгоритмах:
- лінійна;
- розгалужена;
- з повторенням.
Лінійна структура алгоритму — це така структура (сукупність) вказівок, у якій всі вказівки виконують послідовно: одну за одною у порядку запису їх в алгоритмі.
На цьому уроці обмежимося розглядом лінійної структури на прикладі алгоритму посадки дерева.
У якій формі можна подати алгоритм?
Алгоритм можна подати у різних формах. Попередні приклади алгоритмів були подані у словесній формі.
Словесна форма подання алгоритму - це запис у якому кожна команда має свій порядковий номер і сформульована мовою людського спілкування.
Алгоритм можна також подати і графічно.
Згадаємо алгоритм для посадки дерева, яку ми робили в 4 класі в програмі «Сходинки».
- Взяти лопату.
- Викопати у землі ямку
- Поставити лопату
- Взяти саджанець.
- Поставити у ямку.
- Взяти відро з водою.
- Полити саджанець.
- Взяти лопату.
- Засипати ямку.
- Поставити лопату.
- Взяти відро.
- Полити саджанець.
- Поставити відро.
Примітка. Деталізація поданого алгоритму міститиме прийняття рішення щодо подальших дій. ніби лінійною.
Графічна форма подання алгоритму — подання алгоритму блок-схемою. У цьому випадку кожну вказівку записують у зображенні геометричної фігури (блоці) певного вигляду. Блоки з’єднують між собою стрілками, які вказують напрям переходу до виконання наступної вказівки.
№ з/п
|
Найменування
|
Позначення
|
Пояснення
|
1
|
Початок
Кінець
|

|
Початок/кінець алгоритму, переривання процесу обробки даних (для початку — тільки вихід, для кінця — тільки вхід)
|
2
|
Введення - виведення
|

|
Уведення й виведення значень (один вхід, один вихід)
|
3
|
Процес
|

|
Виконання операції або групи операцій, у результаті яких змінюється значення, форма подання або розташування даних (один вхід, один вихід)
|
4
|
Розгалуження
|

|
Вибір напрямку виконання алгоритму залежно від деяких змінних умов (один вхід та тільки два виходи — так і ні)
|
6
|
З’єднувачі
|

|
Вказівка зв'язку між перерваними лініями, що з'єднують блоки
|

Хто може бути виконавцем алгоритму?
Виконавець алгоритму – це об’єкт, здатний виконати команди алгоритму.
Об’єктом може бути людина, машина або пристрій.
IV. Практична робота за комп’ютером
Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)
Практичні завдання розміщені на с.18 підручника
Вправа № 1 Черговий учень
Із запропонованого набору команд вибери ті, які входять до системи команд чергового учня на уроці фізичної культури, та створи презентацію «Черговий учень».
Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці
D:/6 клас/Алгоритми і виконавці
Вправа№ 2. Побудова середини відрізка
Виконай побудову середини відрізка за допомогою циркуля та лінійки.

Вправа №3. Графічна форма подання алгоритму
Учень шостого класу Максим для своєї молодшої сестри вирішив подати у графічній формі алгоритм збереження файла, створеного в графічному редакторі, з новим ім’ям і в іншій папці. Проаналізуй, яку із запропонованих схем він може використати для цього.

Завдання на с.20 підручника
- Закріплення вивченого матеріалу
1. Що називають алгоритмом? Коли ти у своєму житті виконував алгоритми? Наведи приклади.
2. Що таке середовище виконання?
3. У якій формі можна подати алгоритм? Наведи приклади.
4. Чи кожну інструкцію можна назвати алгоритмом? Поясни відповідь.
5. Хто або що може бути виконавцем алгоритму?
6. Що таке система вказівок виконавця?
- Заключна частина
Рефлексія
- Що нового сьогодні дізналися та навчились?
- Що сподобалось на уроці, а що ні?
Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф підручника п.2
|